KERJA-KERJA RUMAH membakar banyak KALORI!

Kajian menunjukkan mengemas rumah boleh membakar banyak kalori. Anda tidak perlu lagi bersusah payah pergi ke spa dan bersauna untuk menjana peluh. Di rumah juga banyak aktiviti bermanfaat yang boleh dilaksanakan dari duduk diam dan menambahkan lemak-lemak dan kebuncitan di perut! Tetapi jangan lupa anda harus perlu bersenam juga kerana aktiviti-aktiviti mengemas rumah ini tidak termasuk dalam kategori senaman. Jadual dibawah menunjukkan jumlah kalori yang terbakar untuk beberapa aktiviti mengemas rumah yang tertentu :

Aktiviti-Aktiviti

Kalori terbakar dalam 1 jam*

Berjalan Secara Perlahan

287

Vakum

193.7

Membuang Debu

173.6

Mengecat, Aktiviti Dalam Rumah

66

Menanam & Mencabut Rumput

287.8

Mop Lantai

193.7

Membasuh Kereta

234

Mengelap Tingkap

180.3

Menggosok Baju

113.1

Menampal Kertas Dinding

133.2

Mengerat kayu

415.5

Turun Naik Tangga Secara Perlahan

516.3

*Nota : Jumlah lemak yang terbakar bergantung pada berat badan individu yang di miliki

1) Basuh baju tanpa menggunakan mesin basuh

Bagi wanita yang bergelar suri rumah terutamanya, boleh membasuh baju menggunakan tangan untuk memberi latihan dan merangsang otot di bahagian lengan setiap kali menyental kekotoran pada baju.

2) Menyapu sampah

Boleh menguatkan kaki ketika berdiri dan membongkok apabila menyapu di bahagian sukar. Ini dapat memberi kesan pada bahagian pinggang dan juga kaki.

3) Membuang sawang di siling rumah

Ketika anda mendongak untuk membuang kesemua sawang di siling rumah, anda tidak sedar anda sedang membuat regangan di bahagian leher.

4) Mengecat rumah

Tangan yang di hayunkan ke atas dan ke bawah memberikan kesan pada bahagian bahu anda. Jika letih, anda boleh menukar tangan menggunakan tangan di sebelah lagi.

5) Menanam, mencantas dan menyiram bunga di halaman rumah

Bunga-bungaan dan tumbuhan dapat menyegarkan otak dan dapat menjadi meditasi dalaman. Ketika anda mencangkul tanah, anda menggunakan banyak tenaga. Banyak pergerakan tangan di gunakan. Apabila anda mengangkat air untuk menyiram, anda seperti sedang membuat senaman dumbbell di gym!

7) Vakum Rumah

Membersihkan habuk di lantai perlu membongkok. Banyak pergerakan pinggang di lakukan. Jika anda terasa sakit di bahagian belakang, jangan teruskan atau mungkin akan mengakibatkan ianya lagi bertambah teruk.

Sangat-sangat menakjubkan! Jadi selepas ini jangan berikan banyak alasan untuk melakukan kerja-kerja rumah. Disebalik segala pekerjaan yang di lakukan sebenarnya membawa banyak manfaat pada badan dan diri anda sendiri. Jika mahu lebih seronok, lakukan semua aktiviti tersebut dengan penuh ikhlas dan bersama keluarga tersayang. Jangan berhenti melakukan senaman di luar kerana aktiviti-aktiviti di dalam rumah ini hanya berkesan untuk memperbaiki kecergasan kardiovaskular terutama untuk menyihatkan JANTUNG!

Leave a Reply